Wachtwoord vergeten?

Wachtwoord vergeten
Vul hier uw email adres in. U ontvangt dan een nieuw wachtwoord.

Foutberichten 'Er is een fout opgetreden in toepassing voor Spooler-subsysteem en het programma moet worden afgesloten' en 'Kan bewerking niet voltooien'

Gepost op 30-09-2007 - Windows XP - 0 reacties


De informatie in dit artikel is van toepassing op:

  • Microsoft Windows XP Professional
  • Microsoft Windows XP Home Edition

Belangrijk Dit artikel bevat informatie over het bewerken van het register. Voordat u het register gaat bewerken, moet u er een back-up van maken en moet u weten hoe u het register kunt herstellen als er een probleem optreedt. Als u meer informatie wilt over het maken van een back-up van het register en het herstellen of bewerken van het register, klikt u op het volgende artikelnummer in de Microsoft Knowledge Base:

256986 Beschrijving van het Microsoft Windows-register

Symptomen

De volgende problemen kunnen zich voordoen op Microsoft Windows XP-computers:
  • Wanneer u de computer opstart, wanneer u de Print Spooler-service probeert te starten, wanneer u de Print Spooler-service probeert te stoppen of wanneer u op Start en vervolgens op Printers en faxapparaten klikt, wordt het volgende foutbericht weergegeven:
    Er is een fout opgetreden in Toepassing voor Spooler-subsysteem en het programma moet worden afgesloten.
  • Wanneer u op Start en vervolgens op Printers en faxapparaten klikt om uw printers te bekijken, worden geen printers weergegeven terwijl wel een printer is geïnstalleerd. Als u op Printer toevoegen klikt of als u probeert af te drukken, wordt het volgende foutbericht weergegeven:
    Kan bewerking niet voltooien.
    Het resultaat hiervan is dat u geen printer kunt toevoegen.

Oorzaak

Dit probleem doet zich voor wanneer er een printerstuurprogramma of afdrukservice van een andere fabrikant op de computer is geïnstalleerd die het toevoegen van printers verhindert, of wanneer het printerstuurprogramma of de afdrukservice van een andere fabrikant de functionaliteit van een onlangs geïnstalleerde printer beïnvloedt.

Dit probleem kan bijvoorbeeld optreden als de Lexmark-afdrukservice (LexBce Server-service) is geïnstalleerd en op de computer wordt uitgevoerd voordat u een andere printer probeert toe te voegen.

Oplossing

Waarschuwing Onjuist gebruik van de Register-editor kan ernstige problemen veroorzaken die ertoe kunnen leiden dat u het besturingssysteem opnieuw moet installeren. Microsoft kan niet garanderen dat problemen die voortvloeien uit een verkeerd gebruik van de Register-editor, kunnen worden opgelost. Het gebruik van de Register-editor is dan ook voor uw eigen risico.

Ga als volgt te werk om dit probleem op te lossen:
  1. Als de Lexmark-afdrukservice op uw computer is geïnstalleerd, schakelt u deze service uit. Ga hiervoor als volgt te werk:
    1. Klik op Start, klik met de rechtermuisknop op Deze computer en klik op Beheren.
    2. Vouw Services en toepassingen uit en klik op Services.
    3. Klik met de rechtermuisknop op LexBce Server en klik op Eigenschappen.
    4. Open het tabblad Algemeen en klik op Uitgeschakeld in de lijst Opstarttype.
    5. Klik op Stoppen onder Status van service en klik op OK.
    6. Klik met de rechtermuisknop op de service Print Spooler en klik op Starten (als de service is gestopt).
    7. Sluit Computerbeheer af.

  2. Test of het probleem is opgelost. Als het probleem is opgelost, kunt u de overige stappen in dit artikel overslaan. Is het probleem niet opgelost, dan gaat u verder met stap 3 en de overige stappen in dit artikel.
  3. Start de computer op in de Veilige modus.

    Voor meer informatie over het opstarten van de computer in de Veilige modus klikt u op Start, klikt u op Help en ondersteuning, typt u veilige modus in het vak Zoeken, drukt u op ENTER en klikt u op het onderwerp Windows starten in de Veilige modus.
  4. Start Microsoft Windows Verkenner en verwijder alle bestanden en mappen in de volgende twee mappen (waarbij C: het station is waarop Windows XP is geïnstalleerd):
    • C:\Windows\System32\Spool\Printers
    • C:\Windows\System32\Spool\Drivers\w32x86
  5. Start de Register-editor. Klik op Start, klik op Uitvoeren, typ regedit in het vak Openen en klik op OK.
  6. Zoek de volgende registersleutel en klik erop:

    HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Print\Environments\Windows NT x86

    Bekijk de lijst met subsleutels. Daarin moeten alleen de volgende subsleutels zijn opgenomen:
    • Drivers
    • Print Processors
  7. Ga als volgt te werk als er andere subsleutels aanwezig zijn dan de in stap 6 vermelde subsleutels:
    1. Open het menu Bestand en klik op Exporteren.
    2. Typ in het vak Bestandsnaam een beschrijvende naam voor deze sleutel (bijvoorbeeld WindowsNTx86regkey) en klik op Opslaan.

      U kunt deze back-up van de registersleutel HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Print\Environments\Windows NT x86 gebruiken om de sleutel terug te zetten als er problemen optreden nadat u deze procedure hebt voltooid.
    3. Verwijder alle subsleutels behalve de subsleutels die worden vermeld in stap 6. Hiertoe klikt u met de rechtermuisknop op elke subsleutel die niet in de lijst wordt vermeld en klikt u op Verwijderen. Klik desgevraagd op Ja om het verwijderen te bevestigen.
  8. Zoek de volgende registersleutel en klik erop:

    HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Print\Environments\Windows NT x86\Drivers

    De registervermeldingen voor de printerstuurprogramma's die op de computer zijn geïnstalleerd, staan in de subsleutel Version-x, waarbij x een nummer is (doorgaans 2 of 3).
  9. Vouw de Version-x-subsleutel of -subsleutels uit en verwijder de vermeldingen van het printerstuurprogramma. Hiertoe klikt u met de rechtermuisknop op de subsleutel van het printerstuurprogramma en klikt u op Verwijderen. Klik desgevraagd op Ja om het verwijderen te bevestigen.
  10. Zoek de volgende registersleutel en klik erop:

    HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Print\Monitors

    Bekijk de lijst met subsleutels. Daarin moeten alleen de volgende subsleutels voor de standaardafdrukmonitors zijn opgenomen:
    • BJ Language Monitor
    • Local Port
    • PJL Language Monitor
    • Standard TCP/IP Port
    • USB Monitor
  11. Ga als volgt te werk als er andere subsleutels aanwezig zijn dan de in stap 10 vermelde subsleutels:
    1. Open het menu Bestand en klik op Exporteren.
    2. Typ in het vak Bestandsnaam een beschrijvende naam voor deze sleutel (bijvoorbeeld MonitorsRegkey en klik op Opslaan.

      U kunt deze back-up van de registersleutel HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Print\Monitors gebruiken om de sleutel terug te zetten als er problemen optreden nadat u deze procedure hebt voltooid.
    3. Verwijder alle subsleutels behalve de subsleutels die worden vermeld in stap 10. Hiertoe klikt u met de rechtermuisknop op elke subsleutel die niet in de lijst wordt vermeld en klikt u op Verwijderen. Klik desgevraagd op Ja om het verwijderen te bevestigen.
  12. Als u een lokale printer hebt aangesloten, koppelt u de printerkabel los van de computer en start u de computer opnieuw op.
  13. Controleer of de Print Spooler-service actief is. Ga hiervoor als volgt te werk:
    1. Klik op Start, klik met de rechtermuisknop op Deze computer en klik op Beheren.
    2. Vouw Services en toepassingen uit en klik op Services.
    3. Klik in het rechterdeelvenster met de rechtermuisknop op de service Print Spooler en klik op Starten (als de service is gestopt).
    4. Sluit Computerbeheer af.
  14. Als u een lokale printer hebt aangesloten, sluit u de printerkabel weer op de computer aan, voegt u de gewenste printer toe en probeert u een testpagina af te drukken. Voer de volgende stappen uit om een printer toe te voegen:
    1. Klik op Start en vervolgens op Printers en faxapparaten.
    2. Klik op Printer toevoegen.

      De wizard Printer toevoegen wordt gestart.
    3. Volg de aanwijzingen in de wizard Printer toevoegen om de gewenste printer te installeren.

Meer informatie


Als u meer informatie wilt over het handmatig verwijderen van printerstuurprogramma's, klikt u op het volgende artikelnummer in de Microsoft Knowledge Base:

135406 Printerstuurprogramma's handmatig verwijderen en opnieuw installeren


Als u meer informatie wilt over het oplossen van afdrukproblemen in Windows XP, klikt u op de volgende artikelnummers in de Microsoft Knowledge Base:

314085 Algemene afdrukproblemen in Windows XP oplossen

De niet-Microsoft-producten die in dit artikel worden vermeld, worden vervaardigd door fabrikanten die geheel onafhankelijk zijn van Microsoft. Microsoft verleent dan ook geen enkele garantie, impliciet noch anderszins, omtrent de prestaties of de betrouwbaarheid van deze producten.

PrintPrint RSS reactiesRSS reacties BookmarkBookmark

Gekoppelde tags

Foutbericht, Printer, Procedure, TCP/IP, Windows NT, Windows XP

Reacties
Nog geen reacties geplaatst.

Winkelmandje

Het winkelmandje is leeg

Inloggen
Als u hierboven op de knop 'bestellen' klikt krijgt u een overzicht van de door uw gewenste producten. Indien het overzicht compleet en correct is kunt via de wizard de verdere gegevens invullen en uw bestelling afronden. In het bestelproces kunt u altijd op 'vorige' drukken om terug te gaan in het proces. Bij Perrit staan vertrouwen, privacy en veiligheid op de eerste plaats, wij zullen uw gegevens dan ook met uiterste zorgvuldigheid behandelen en nooit doorgeven aan derden.

Perrit.nl Sherwood Rangers 29 Hengelo

Perrit.nl telefoon: +31 74 750 12 20

Kenniscentrum - Foutberichten 'Er is een fout opgetreden in toepassing voor Spooler-subsysteem en het programma moet worden afgesloten' en 'Kan bewerking niet voltooien'
Perrit Kenniscentrum - Foutberichten 'Er is een fout opgetreden in toepassing voor Spooler-subsysteem en het programma moet worden afgesloten' en 'Kan bewerking niet voltooien'